Fris de toekomst in met het Scholenconcept

Gepubliceerd op:
Fris de toekomst in met het Scholenconcept

Over het belang van een goed binnenklimaat binnen scholen is al van alles geschreven. Een slecht binnenklimaat heeft negatieve gevolgen voor het comfort, het energieverbruik, leerprestaties en de gezondheid van leerlingen en leerkrachten. En toch kampen veel scholen nog steeds met een slecht binnenklimaat.

Klimaatgroep Holland wil dat scholen van dit probleem afkomen. Zij wil dat leerlingen onderwijs krijgen binnen een goede omgeving, zodat ze fris de toekomst in kunnen gaan. Het Scholenconcept maakt dit mogelijk. Klimaatgroep Holland biedt een decentrale totaaloplossing van A tot Z. Dat wil zeggen dat het binnenklimaat wordt geregeld per ruimte, gebaseerd op de bezettingsgraad, het CO2-gehalte en weersinvloeden. Een dynamische warmteterugwinning en andere slimme technieken zorgen voor de energiebesparing. Klimaatgroep Holland helpt haar klanten met advies, ontwerp, installatie, service en onderhoud. Dit Scholenconcept werd tien jaar geleden ontwikkeld met de gebruikers als uitgangspunt en blijkt een daverend succes te zijn. ‘Het is ontwikkeld door en met het onderwijs. Het is geschikt voor alle scholen. Ons systeem ventileert niet alleen, maar koelt en verwarmt ook. Daardoor zorgt het voor een grote energiebesparing en een hoog comfort’, vertelt Harry Vaatstra, directeur bij Klimaatgroep Holland. De docent hoeft zich alleen maar bezig te houden met de temperatuur. Deze kan hij met één druk op de knop hoger of lager zetten. De sensoren in de unit en het lokaal doen de rest. Zij meten onder meer de luchtvochtigheid en het CO2-gehalte, waardoor de luchtkwaliteit optimaal blijft. Wordt het systeem bij nieuwbouw in het gebouw geïnstalleerd, dan kan er meteen rekening gehouden worden met andere onderdelen van de infrastructuur, wat de bouwkosten verlaagt. Extra bewegingsdetectoren en installaties voor de zonwering zijn dan niet meer nodig, want dit zit al geïntegreerd in het systeem.

Meldkamer voor gegarandeerde werking

Scholen willen natuurlijk dat hun systemen altijd blijven werken. Daarom kijkt Klimaatgroep Holland van een afstand mee via de meldkamer. Als er een storing optreedt, wordt er direct een signaal verzonden naar de meldkamer. Is het CO2-gehalte te hoog, de temperatuur te laag of is er een filter vol, dan komen de technici van Klimaatgroep Holland direct in actie. ‘We hebben constant contact met lokalen door heel Nederland. Dankzij dit controlesysteem kunnen wij garanderen dat onze installaties werken’, aldus Vaatstra. Hij noemt het jammer dat nog altijd vele scholen kampen met vieze lucht. ‘Negentig procent van de installaties op scholen functioneert niet goed. Hier gaan miljoenen euro’s inzitten; de overheid investeert grof in het onderwijs. Dankzij onze jarenlange ervaring en onze samenwerking met het onderwijs, hebben wij zoveel inzicht in ons product dat het gegarandeerd werkt.’ Leerkrachten zelf kunnen ook een melding maken wanneer ze ergens ontevreden over zijn. Op het scherm in het klaslokaal zit een knop met een duim omlaag. Wanneer de leerkracht hierop drukt, komt het signaal direct binnen bij de meldkamer, waarna er contact opgenomen wordt met de school. Een kortere communicatie is bijna niet mogelijk.

Keiharde afspraken over energieverbruik

Vanaf komende zomer hoeven scholen niet meer te investeren in een systeem van Klimaatgroep Holland. Men gaat dan per jaar betalen voor het gebruik. Klimaatgroep Holland zorgt voor de aanleg van het systeem, voor het onderhoud en houdt alles in de gaten. Tegelijkertijd wordt de meldkamer verder uitgebreid scholen en bouwen aan de toekomst en wordt het energieverbruik beheerd. Vaatstra: ‘We maken keiharde afspraken met de school dat zij niet meer energie gaan verbruiken dan een bepaalde hoeveelheid. We garanderen dat de school energie gaat besparen. Met onze apparatuur ga je niet meer, maar juist minder energie verbruiken.’ De conciërge of installateur krijgt toegang tot het systeem, zodat zij kunnen meekijken met de onderhoudshistorie en het energieverbruik. Iedere maand wordt er een managementrapport uitgegeven. ‘We laten zien dat de temperatuur en de CO2-waardes goed zijn. Aan de monitoring wordt een cijfer gehangen, zodat het management van de school kan zien wat de prestaties zijn’, aldus Vaatstra. Op dit moment zijn er al zo’n driehonderd scholen die gebruik maken van het Scholenconcept van Klimaatgroep Holland. In de zomervakantie komen er weer zo’n vijftig scholen bij. Dan is het topdrukte, zodat na de vakantie weer een groot aantal leerlingen onderwijs kan volgen in een gezonde lucht.

Het Scholenconcept van Klimaatgroep Holland voldoet aan Frisse Scholen klasse B. Er kan een EPC reductie van 0.9 mee bereikt worden. Gratis nachtkoeling resulteert in een heerlijk fris lokaal zonder energieverspilling.

Tekst: Desiree Pennings | Dit artikel is verschenen in het vakblad 'Scholen en bouwen aan de toekomst'.

Misschien ook interessant:

Beter leren door beter ventileren - artikel in Clique Magazine

Beter leren door beter ventileren - artikel in Clique Magazine

Voor Clique Magazine, een bijlage van Elvesier Weekblad, Harry Vaatstra, geïnterviewd over onderwijs en binnenklimaat: "Beter leren door beter ventileren".

Basisschool Pius X in vakblad SchoolDomein

Basisschool Pius X in vakblad SchoolDomein

Een duurzaam gebouw, gezond en met een goed binnenklimaat. Dat heeft de Pius X in Oss in hun oudbouw gerealiseerd. Van muffe lucht en te koud of te warm naar aangename frisse lokalen.

Hoe investeer je verantwoord in een Frisse School? - artikel in Schooldomein

Hoe investeer je verantwoord in een Frisse School? - artikel in Schooldomein

Met de toegezegde 360 miljoen euro staan scholen aan de vooravond van een flink pakket met keuzes dat hun binnenklimaat snel en met duurzaam resultaat moet gaan verbeteren.

Offerte aanvragen