'Klimaatinstallaties presteren nog te vaak onder de maat'

Gepubliceerd op:
'Klimaatinstallaties presteren nog te vaak onder de maat'

Veel scholen worden vandaag de dag opgeleverd met hightech ventilatiesystemen. Maar dit blijkt geen garantie voor een frisse school. Al binnen enkele maanden tot een jaar vallen veel installaties door de mand. Prestaties blijken niet overeen te komen met wat er aan de voorkant is beloofd, met ontevreden gebruikers en een ongezond binnenklimaat tot gevolg. Dit artikel is geplaatst in het vaktijdschrift Installatie & Bouw.

Onder andere onder invloed van de bouwcrisis, verkeren veel aannemers en installatiebedrijven in zwaar weer. Om toch voldoende opdrachten binnen te halen bieden zij regelmatig producten en diensten onder de prijs aan. Met als gevolg dat na gunning water bij de wijn moet worden gedaan. Er wordt gesneden in de installatie en componenten worden vervangen door goedkopere materialen om een project in ieder geval quitte te kunnen afronden. Geld en aandacht voor een goede inregeling van de installaties en nazorg is er niet. De installatie die aan de voorkant is beloofd, wordt in de praktijk nooit geleverd, met alle gevolgen van dien.

Problemen zoals hierboven beschreven, zijn zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs aan de orde van de dag. “In het onderwijs vallen de problemen echter eerder op, omdat hier meer van de installaties wordt gevraagd”, vertelt Harry Vaatstra, directeur van Klimaatgroep Holland. “Waar in een kantoorgebouw tot vijf mensen in een bepaalde kantoorruimte zitten, worden in klaslokalen van vergelijkbare grootte vaak tot dertig leerlingen ondergebracht. De installaties in een schoolgebouw moeten dan ook keihard werken, om het gewenste binnenklimaat te krijgen én te houden. Daarbij komt dat in een school temperatuur- en CO2-waardes actief gemonitord worden. Onvolkomenheden vallen hier sneller op.” Dit betekent echter niet dat sneller actie wordt genomen, vertelt hij. “Onderhoud en beheer in schoolgebouwen lopen vaak over meerdere schijven. In de communicatiegang gaat helaas regelmatig informatie verloren, met als gevolg dat klachten en storingen niet of te laat worden opgelost.”

Gegarandeerde werking

Kan dat niet anders? Klimaatgroep Holland denkt van wel. Het bedrijf ontwikkelde enkele jaren geleden – samen met het onderwijs – het Scholenconcept; een standaard-totaaloplossing waarin ventilatie, koeling en verwarming inclusief dynamische warmteterugwinning (D-WTW) zijn meegenomen en waarbij een honderd procent werking volgens vooraf bepaalde parameters wordt gegarandeerd. “Door de toepassing van een nieuwe ventilator in de Comfort˚Plus klimaatunit, worden klaslokalen zeer energiezuinig geventileerd, waarbij het geluidsniveau onder de 32 dBA blijft. Daarmee voldoet de Comfort˚Plus aan alle eisen van Frisse Scholen klasse B”, vertelt Vaatstra. “Door constante meting van CO2, temperaturen, luchtdruk en luchtvochtigheid wordt het binnenklimaat optimaal aangepast aan de wensen van de gebruiker. Het decentrale klimaatsysteem zorgt per lokaal voor een fris binnenklimaat, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke variabelen op ruimteniveau. Aan het eind van de dag wordt deze temperatuur automatisch teruggeschakeld naar een vooraf bepaalde basisinstelling, zodat geen energie wordt verspild.” Indien een gebruiker niet tevreden is over de basisinstellingen, kan hij dit zeer eenvoudig via een knop op het (door leerkrachten ontwikkelde) bedienpaneel doorgeven aan de meldkamer van Klimaatgroep Holland, waarna de instellingen worden aangepast. De meldkamer monitort en beheert continu de actuele status van de installaties, vertelt Vaatstra. Eventuele storingen worden direct (op afstand) verholpen, waardoor de binnenklimaatkwaliteit geborgd wordt. Naar wens ontvangen gebruikers iedere maand of ieder kwartaal managementinformatie met daarin de prestaties van het systeem, als bewijs van de beloofde prestaties.

Betaling naar verbruik

Dat Klimaatgroep Holland zeker is van de werking van haar systemen, bewijst de nieuwe weg die het bedrijf inslaat en waarbij scholen gaan betalen naar verbruik. “Scholen hoeven hierdoor geen grote investeringen meer te doen voor hun klimaatinstallaties”, aldus Vaatstra. “In plaats daarvan betalen ze een bedrag per dag, week of maand, waarbij wij de garantie bieden dat de installaties aan de eisen van Frisse Scholen Klasse B voldoen. Maken wij dit op enig moment niet waar, dan zijn de scholen ons geen vergoeding verschuldigd. Ook daarmee zijn we uniek.” Kijk voor meer informatie op www.klimaatgroepholland.nl.

Misschien ook interessant:

Beter leren door beter ventileren - artikel in Clique Magazine

Beter leren door beter ventileren - artikel in Clique Magazine

Voor Clique Magazine, een bijlage van Elvesier Weekblad, Harry Vaatstra, geïnterviewd over onderwijs en binnenklimaat: "Beter leren door beter ventileren".

Basisschool Pius X in vakblad SchoolDomein

Basisschool Pius X in vakblad SchoolDomein

Een duurzaam gebouw, gezond en met een goed binnenklimaat. Dat heeft de Pius X in Oss in hun oudbouw gerealiseerd. Van muffe lucht en te koud of te warm naar aangename frisse lokalen.

Hoe investeer je verantwoord in een Frisse School? - artikel in Schooldomein

Hoe investeer je verantwoord in een Frisse School? - artikel in Schooldomein

Met de toegezegde 360 miljoen euro staan scholen aan de vooravond van een flink pakket met keuzes dat hun binnenklimaat snel en met duurzaam resultaat moet gaan verbeteren.

Offerte aanvragen